Aquesta és la portada del fulletó d'enguany. |
Darrerament
ens han visitat alguns representants de l’Administració per realitzar controls
d’assistència dels nostres alumnes. Malgrat haver-hi col·laborat gustosament en
tot el que se’ns demanà, pensem que ara no és el millor moment per fer aquests
controls, donat que:
1. La matrícula del
segon quadrimestre sempre és més fluixa que la del primer, que va acompanyada
d’una campanya publicitària forta i pel pes de la tradició d’inscriure’s al
setembre.
2. Molts dels nostres
alumnes fan feines de temporada i, per tant, en arribar Pasqua deixen
d’assistir a classe, no vénen tan sovint o es canvien del règim presencial al semipresencial,
que no implica una assistència obligatòria, sinó el lliurament regular de
deures.
3. Els cursos de
preparació per a les proves d’accés a la UIB per a majors de vint-i-cinc anys i
el de preparació a les proves lliures de Batxillerat acaben en consonància amb
llurs exàmens, és a dir, l’abril. Per tant, malgrat ser grups nombrosos –en el
cas de la UIB-, ja no assisteixen a classe. El mateix succeirà d’aquí a poc
temps amb els grups de preparació a les proves d’accés a cicles formatius de
grau mitjà i superior.
Com tots sabem, l’altíssima taxa
d’abandonament escolar és un dels grans problemes del nostre sistema educatiu.
I l’ensenyament per a persones adultes no n’és l’excepció.
Per això, a les escoles d’adults de
Menorca hem implantat un seguit de mesures encaminades a evitar, tant com sigui
possible, aquest abandonament. Mesures com ara:
1. L’assignació d’un
professor de referència, que parlant entre nosaltres anomenen “tutor
individual”, a cadascun dels nostres inscrits. Aquest tutor s’encarrega de fer
un seguiment exhaustiu, proper i individualitzat de l’alumne, tant a nivell
acadèmic com personal, que completa i enriqueix la tasca del tutor de grup.
2. El tractament
acurat de cada cas a les reunions d’equip educatiu.
3. La participació en
projectes d’àmbit nacional –com el Programa ARCE, anomenat “Camino hacia el
éxito”, que vàrem fer durant els cursos 2011-12 i 2012-13- o fins i tot internacional,
com l’Erasmus+ que estem preparant actualment que va encaminat a promoure la
inserció laboral dels nostres alumnes.
4. El contacte viu i
constant amb les institucions i entitats que s’ocupen de la recerca de llocs de
treball i de l’organització d’altres cursos de formació.
Tot això té com a resultat, malgrat
els nostres alumnes pertanyin sovint als estrats més desafavorits de la
societat i la pobresa de recursos materials que ja caracteritza els nostres
centres, uns resultats comparables als de qualsevol institut. Penseu que durant
els darrers quatre anys, i només al CEPA Joan Mir i Mir de Maó, han obtingut
llur títol de graduat en educació secundària un total de 277 persones (83
durant el curs 2009-10, 79 durant el 2010-11, 55 durant el 2011-12 i 60 el curs
passat). I si hi afegim el fet que els nostres alumnes no sempre es matriculen
de tot 4t, sinó que majoritàriament prefereixen treure’s les matèries “a poc a
poc”, comprendreu que aquests resultats es poden qualificar de molt positius.
El mateix es podria dir dels nostres aspirants a la Universitat o als cicles
formatius de grau mitjà i superior, dels quals hi accedeix una bona meitat.
També s’ha d’esmentar aquí la nostra
tasca de recuperació des del punt de vista social, ja que les nostres aules
allotgen molts:
1. Analfabets i
semianalfabets.
2. Immigrants,
especialment sud-americans i magrebins.
3. Aturats a la recerca
d’una qualificació acadèmica que els pugui ajudar a reinserir-se en el sistema
laboral.
4. Joves “desencisats”
del sistema educatiu ordinari.
5. Persones
alcohòliques, drogodependents...
6. Persones amb una
malaltia mental i/o amb lleus deficiències.
7. Mares solteres.
8. Dones que no varen
poder seguir estudiant en el seu dia per circumstàncies socials i/o personals.
9. Gent gran que
busca culturitzar-se i, alhora, sortir de llur aïllament habitual.
10. Presos del Centre
Penitenciari de Menorca.
I
tots aquests alumnes no poden anar enlloc més a obtenir llur graduat en
educació secundària. De qualque manera, representem llur darrera oportunitat de
reinserir-se en el sistema educatiu ordinari.
Per
tot el que hem esmentat anteriorment, pensem que les escoles d’adults tenen un
paper importantíssim dins la societat menorquina i s’han de defensar a cor què
vols, més enllà de consideracions de caire econòmic. A més a més, l’experiència
ens diu que gran part del ferment cultural que es “respira” als nostres pobles
depèn i està lligat al manteniment d’unes aules externes potents i ben
organitzades, per la qual cosa trobem fonamental la figura del coordinador. Les
escoles d’adults no només ofereixen titulacions, sinó sobretot un aprenentatge
de qualitat i una gran dosi d’autoestima, tal com propugnen les directives
europees (Formació Permanent Europa 2020).
Creiem
en el que fem i n’estem molt orgullosos, en definitiva.
No hay comentarios:
Publicar un comentario