Traducción

miércoles, 6 de marzo de 2013

Idees per a que tot rutlli

Durant els vuit anys de vaig viure a Barcelona de joveneta, em vaig quedar amb vàries expressions que no utilitzo gaire sovint -només quan parlo amb catalans "de debò"-, però que m'encanten pel seu so o pel que signifiquen. En el cas del verb "rutllar", em fa molta gràcia com sona i alhora també m'agrada el que significa. Em tranquilitza pensar que quelcom "rutlla"; em recorda el so que fa una màquina amb el engranatges ben oliats i funcionant a ple rendiment!
Espanya, els Païssos Catalans en general i Menorca en concret... no rutllen. No rutllen gens. I, al meu parer, això no és només culpa dels polítics ni dels banquers -repeteixo: NO NOMÉS, encara que d'ells també ho sigui, és clar que sí-, sinó de tots nosaltes i de la nostra mentalitat que, amb sinceritat, fa una mica de fàstic. Assumim la nostra part de culpa, si us plau!

 
Aquestes són algunes idees per a que tot torni a rutllar:
1) Prou de remugar com en Beppe Grillo! "A lo hecho, pecho" i passem endavant, que "Lo pasado, pasado está".
2) Prou de donar la culpa de tot als altres, encara que ells també en tinguin i potser més que nosaltres. Jo no puc aclarir el que han fet els altres, però sí millorar el que faig jo.
3) Prou de pagar factures "en negre" a l'electricista, el fontaner, el mecànic..., encara que així ens surtin més bé de preu. Penseu que, encara que a gran escala, això és exactament el que fan aquells a qui tant critiqueu.
4) Empadroneu-vos a on viviu, poseu al vostre nom els vehicles que utilitzeu i no cobreu beques, pensions o ajuts basats en pressuposts falsos, per més que us convingui.
5) Si teniu una empresa, regularitzeu els vostres empleats escrupulosament. No feu el que no voldríeu que us fessin a vosaltres.
6) No feu crítiques negatives, sinó constructives. No plantegeu un problema si no en teniu la solució.
7) Denuncieu tot el que calgui, que això forma part de la vida cívica d'una comunitat i no passa res per ser un "acusica" o un "soplón"
8) I, per acabar, sigueu coherents! No feu res que ningú -ni vosaltres mateixos- us pugui retreure. Només així tindreu autoritat moral per parlar (malament) dels altres.

1 comentario: